sunnuntai 1. tammikuuta 2012

Terhi Rannela: Goa, Ganesha ja minä

16-vuotias Mira ei voi uskoa onneaan, kun pääsee lomamatkalle kylmästä Suomesta kahdeksi viikoksi polttavaan Intian aurinkoon: uusperheen arkihuolista hän voi irrottautua eksoottiselle matkalle maailman toiselle puolelle tyttöystävänsä Kertun perheen kanssa. Taiteellinen, luonnoslehtiön kanssa kulkeva Mira päättää ottaa reissusta kaiken irti.

Matkalla tytöt pääsevät tutustumaan niin Intian rantoihin kuin HIV-sairaalaankin, Kertun elämyksiä etsivän kirjailijaäidin takia. Uusia kokemuksia kertyy niin upeista ostoksista ja Intian eksotiikasta kuin paikallisten todellisen elämän ja kurjuudenkin muodossa. Eivätkä matkan muistot jätä koskettamatta myös sen jälkeistä elämää, vaan ne muuttavat Miraa sekä ihmisenä että taiteilijana.

Kertomus on jatkoa kirjalle Amsterdam, Anne F. ja minä, mutta tällä kertaa kertojana toimii Kertun tyttöystävä Mira. Pidin kirjassa jälleen monipuolisesta ja avoimesta suhtautumisesta vieraaseen kulttuuriin ja sen valo- ja varjopuoliin. Myös nuorten vapaa seksuaalinen suuntautuminen ja sen miettiminen sekä taiteilijahenkinen päähenkilö hymyilyttivät.
Olga Poropudas
– Minkä värinen sä olet nyt? Kerttu kysyy.
– Mä en tiedä. Minkä värinen onni on?
– Tänään mä vastaisin, että auringonkeltainen.
– Sitten mä olen auringonkeltainen, niin kirkas, että silmiin sattuu.


Teoksen tiedot
Goa, Ganesha ja minä
Terhi Rannela 2009
Otava (Kerttu ja Mira-sarja)


Suositellaan kaikenikäisille yläkouluikäisistä lähtien.

Romaani sopii lukijoille, joita kiinnostavat vieraat kulttuurit (erityisesti Intia) monipuolisesti, ihmissuhteet ja perheriidat. Kirja soveltuu myös lukijoille, jotka ovat ennakkoluulottomia tai haluavat vähemmän tyypillisiä nuortenkirjalukukokemuksia.


Aihesta muualla
Kirjailijan verkkosivut
Kirjailijan romaanihenkilöiden, Kertun ja Miran, blogi
Kirjailijaesittely Suomen nuorisokirjailijoiden nettimatrikkelissa  
 
 

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti